MINUTUL DE HOLLYWOOD cu Tudor Petruț: OCCIDENTUL ROMÂNESC, o necesitate

151

Rezistența prin cultură – Contribuția Occidentului Românesc la menținerea identității naționale

Era în vara anului 1990 când ne-am mutat în însorita California, primiți cu brațele deschise de o familie de români-americani, bunicii copiilor noștri. Prin noua familie lărgită am cunoscut co-naționali din comunitatea româno-americană din zona Los Angeles, împrăștiați ici-colo dar uniți în jurul celor câteva biserici românești. Cu toate că nu era așa de numeroasă, comunitatea avea acces la câteva ziare de limba română, printre care celebrul „Universul” al lui Aristide Buhoiu, stindardul dizidenței din diaspora româno-americană. Era și accesul la două ore de emisie de televiziune pe săptămână (la fel ca și alte minorități) de care nu am profitat pentru că atunci erau foarte puțini români activi în Hollywood și echipamentele profesioniste erau extrem de scumpe. Pentru un deceniu, în vreme ce comunitatea începea să se extindă și să se diversifice, câteva publicații au rămas active. Continuând să publice ediții tipărite în care știrile și poveștile erau din ce în ce mai puțin despre localnici și mai pe larg despre România, pentru că asta doreau cititorii, să știe ce se mai întâmplă „acasă”.

A urmat apoi revoluția digitală și exodul de specialiști și tehnocrați români veniți cu viză de lucru la începutul noului deceniu, angajați de firme și companii americane. Prin ei și din necesitate publicațiile românești au început să migreze către spațiul digital. În frunte cu „Gândacul de Colorado” al lui Lucian Oprea, ziar care ajunsese deja la respectabilă a suta ediție tipărită. Încetul cu încetul publicațiile de limbă română s-au disipat. De la o sală plină la ședința de constituire a NARPA/North American Romanian Press Association – găzduită la Chicago de Marian Petruța și de ziarul „Tribuna românească” al lui Steven Bonica – la ani de zile fără o conferință anuală a editorilor și jurnaliștilor de origine română. Au existat câteva încercări de lansare a unor posturi de radio sau televiziune care au clacat destul de repede. Cu excepția canalului RTN Chicago a lui Petru Amariei, singurul care transmite și astăzi.

Încetul cu încetul comunitatea româno-americană s-a distanțat de publicațiile locale. Vocile diasporei, comunicarea între comunitățile din imensitatea americană au devenit mai mult șoapte. Interesul celor din țară pentru realizările, opiniile, comentariile și poveștile de viață ale emigranților s-a estompat. S-a creat, cu câteva excepții notabile ca „HORA în America” a jurnalistei moldovence Natalia Ghilașcu sau „Curentul internațional” al lui Ștefan Străjeri, un vid de comunicare și schimb de informații.

Apoi, printr-o consecventă reciprocitate, ne-a găsit Occidentul Românesc. Românii din Spania și din Europa, emigranți ca și noi, au fost curioși să ne cunoască. Să ne asculte opiniile și poveștile, să ne laude realizările. La rândul nostru am aflat cu mândrie despre realizările lor și le-am citit cu emoție poveștile de viață. O colaborare împărtășită de românii de pe două continente care s-a răspândit în vidul schimbului de informații și a creat un vector socio-cultural cu centru de greutate în țara mamă și esențial trans-atlantic. O punte umană care ne unește și pentru care „Occidentul Românesc” este o necesitate. La cât mai multe ediții, dragii noștri prieteni!

Scenarist, Tudor Petruț (California-USA)

 

 

 

 

 

 

 

 

Nota Redacției OR:
Tudor Petruț, actor și scenarist de film, regizor de teatru, autorul editorialelor Minutul De Hollywood care apar în presa de limba română din diaspora și pe paginile Romanians In Hollywood, scrie la Occidentul Românesc din anul 2011. Tudor Petruț este nepotul marelui actor Emanoil Petruț. A învățat la liceul de matematică-fizică Mihai Viteazul din București și a absolvit în 1990 Facultatea de Regie la Universitatea de Teatru și Film I. L. Caragiale din București. A regizat spectacole de teatru în capitală, la Constanța, Arad și Ploiești. A jucat în filme românești precum Misterul lui Herodot (1976), Femeia din Ursa Mare (1982), Secretul lui Nemesis (1985), Zâmbet de soare (1987), Păstrează-mă doar pentru tine (1987), Liceenii (1987), Extemporal la dirigenție (1987), precum și în serialul Tv Călătorie de neuitat (1994). A emigrat în Statele Unite în anii ’90. Tudor Petruț este cetățean american și are cu prima soție doi băieți, Alexandru și Ștefan. A divorțat și s-a recăsătorit cu Dana, americană cu origine română. Locuiește în Orange County, California, unde și-a luat o licență pedagogică și predă matematica la un liceu din Santa Ana. În America a scris scenarii de film de lung metraj, încercând să negocieze pentru producerea lor cu diverse case de producție americane. A regizat spectacolele de teatru Confesiunile unui copil catolic de E.B. Appell la Long Beach Playhouse și Doi domni din Verona la Magnolia Playhouse din Hollywood. A fost consultant la Columbia Pictures pentru realizarea filmului Bram Stoker’s Dracula. Ca actor, Tudor a fost protagonistul unei campanii publicitare pentru Discover Card, a apărut în câteva seriale de televiziune și filme, și este membru al breslei actorilor SAG-AFTRA și al Academiei de televiziune ATAS.