Că nu am stat destul de pomană anul trecut, suferind din grevă în grevă — ba scenariștii, ba actorii —, cu majoritatea producțiilor de film și televiziune în hiatus sau haos! E adevărat, noile contracte de muncă ale artiștilor din Hollywood au fost socotite un important câștig, mai ales în ceea ce privește inteligența artificială și impactul (nedorit momentan) în procesul de creație.
Ne-am așteptat ca pacea restabilită să genereze un val de noi producții de film și seriale de televiziune care să ne țină ocupați și să ne facă (oarecum) bogați. Nici pomeneală. Producătorii au preferat doar să continue proiectele în desfășurare, cu promisiunea că la începutul anului în curs vor fi finanțate (foarte) multe proiecte noi. Am mai așteptat un pic, cu sufletul la gură. Și degeaba. În primele șase luni ale anului, producția a scăzut cu o treime, deci și rolurile au devenit din ce în ce mai puține, iar concurența din ce în ce mai acerbă.
Cele mai afectate au fost chiar studiourile din Los Angeles, pentru că mulți producători, mari și mici, au preferat să mute producțiile în zone mai ieftine, cu impozite și taxe mai acceptabile. Actori de toate vârstele s-au mutat și ei acolo unde s-au mutat și rolurile: în statele Georgia, Louisiana, chiar New York, inclusiv în Vancouver sau Toronto, în Canada. Cei care am rămas pe-aici alergăm cu sufletul la gură după probe și audiții și ne bucurăm de câte o zi de filmare, pe ici-colo.
Marile studiouri din Hollywood n-au reușit să atenueze impactul crizei de producție. Warner Bros, Discovery și Disney au disponibilizat mii de angajați numai în ultimele luni. Și exodul nu s-a oprit aici. În urma pierderilor financiare, Paramount Global a desființat studioul de televiziune (și a anulat câteva seriale), transferând unele producții la CBS Studios.
A urmat oferta de achiziționare a studiourilor Paramount de către gigantul financiar Skydance Media. Chiar dacă afacerea nu s-a încheiat — din cauza unei licitații în care a intrat mogulul Edgar Bronfman Jr. — celebrul studio a anunțat deja că va concedia mii de angajați și colaboratori până la sfârșitul anului. Dintr-o dată, numărul producțiilor de televiziune s-a micșorat din cauza unui singur studio aflat în încurcătură. Noroc cu comenzile de film și televiziune ale giganților Netflix și Amazon, care au dat undă verde unor proiecte noi, mai ales seriale pentru platformele lor de streaming, că nu suntem în impasul și penuria de producții de anul trecut.
Pentru agenții (impresarii) și managerii care reprezintă artiștii din Hollywood, toate aceste aspecte par să sugereze că există posibilitatea unui recul. Îmbucurător, e adevărat, dacă nu ar fi vorba de, probabil, anul viitor… Am așteptat până anul acesta, apoi până în vara asta și acum sperăm la anul viitor. De aici și lozinca la modă în rândul actorilor din cetatea filmului: „Survive till twenty-five”.
De unde, micul dar entuziastul grup de români din Hollywood (@RoHoClub #RomaniansInHollywood) a lansat traducerea rimată „Actorii se rătăciră / Până la primăvară”. Că așa e, deși actor aproape șomer, românul e născut poet!
Autor: Scenarist, Tudor Petruț (California-USA)
(Foto: Tudor Petruț prin @RoHo #RomaniansInHollywood)
Nota Redacției OR:
Tudor Petruț, actor și scenarist de film, regizor de teatru, autorul editorialelor Minutul De Hollywood care apar în presa de limba română din diaspora și pe paginile Romanians In Hollywood, scrie la Occidentul Românesc din anul 2011. Tudor Petruț este nepotul marelui actor Emanoil Petruț. A învățat la liceul de matematică-fizică Mihai Viteazul din București și a absolvit în 1990 Facultatea de Regie la Universitatea de Teatru și Film I. L. Caragiale din București. A regizat spectacole de teatru în capitală, la Constanța, Arad și Ploiești. A jucat în filme românești precum Misterul lui Herodot (1976), Femeia din Ursa Mare (1982), Secretul lui Nemesis (1985), Zâmbet de soare (1987), Păstrează-mă doar pentru tine (1987), Liceenii (1987), Extemporal la dirigenție (1987), precum și în serialul Tv Călătorie de neuitat (1994). A emigrat în Statele Unite în anii ’90. Tudor Petruț este cetățean american și are cu prima soție doi băieți, Alexandru și Ștefan. A divorțat și s-a recăsătorit cu Dana, americană cu origine română. Locuiește în Orange County, California, unde și-a luat o licență pedagogică și predă matematica la un liceu din Santa Ana. În America a scris scenarii de film de lung metraj, încercând să negocieze pentru producerea lor cu diverse case de producție americane. A regizat spectacolele de teatru Confesiunile unui copil catolic de E.B. Appell la Long Beach Playhouse și Doi domni din Verona la Magnolia Playhouse din Hollywood. A fost consultant la Columbia Pictures pentru realizarea filmului Bram Stoker’s Dracula. Ca actor, Tudor a fost protagonistul unei campanii publicitare pentru Discover Card, a apărut în câteva seriale de televiziune și filme, și este membru al breslei actorilor SAG-AFTRA și al Academiei de televiziune ATAS.