„Minutul de Hollywood”, cu Tudor Petruț – Lumină, motor, (in)acțiune!

225

Din când în când, prietenii mă întreabă de ce continui să susțin că Hollywood-ul este în regres și de ce actorii, dar și ceilalți artiști și profesioniști din film și televiziune, suferă. Pentru a răspunde, le ofer statistici, pentru că datele sunt clare.

„În ciuda unei recente perioade de creștere, activitatea cinematografică a întâmpinat dificultăți în a-și reveni. În al doilea trimestru al anului, numărul de zile de filmare în zona Los Angeles a scăzut cu 12% față de aceeași perioadă a anului anterior și cu 33% față de media sezonieră a ultimilor cinci ani, conform FilmLA, organizația care gestionează permisele de filmare în regiune” (Los Angeles Times).

Ce înseamnă acest lucru? Dacă nu se filmează, nu există roluri. Iar rezultatul este tot mai mulți actori șomeri.

Hollywood-ul traversează unul dintre cele mai mari declinuri din ultimele decenii în producția de filme, emisiuni de televiziune și reclame, cauzate de pandemie, grevele scenariștilor și actorilor, schimbările tehnologice și competiția globală, provenită din alte state americane (în special Georgia), Canada și, bineînțeles, Europa. În plus, managerii de locații critică creșterea taxelor pentru permisele de filmare și solicită simplificarea procesului, considerat complicat și costisitor, în comparație cu alte orașe mai prietenoase.

Mulți cred că statul California ar putea face mai mult pentru a sprijini industria cinematografică locală, inclusiv prin extinderea programului de credite fiscale pentru film și televiziune, astfel încât să concureze cu stimulentele oferite în alte regiuni. Alte măsuri propuse includ reducerea taxelor locale pentru permisele de filmare și oferirea de servicii gratuite pe platourile de filmare din Hollywood și din orașele Culver City, Burbank și Los Angeles, fiecare cu propriile reglementări.

Totuși, nu toată lumea este de acord cu creditele fiscale. Politicienii democrați (majoritari în California și susținuți prin donații de la Hollywood) consideră că subvențiile pentru industria de divertisment afectează alte sectoare esențiale, cum ar fi educația și sănătatea. Există, de asemenea, dezbateri cu privire la eficiența acestor stimulente în crearea de locuri de muncă pentru minorități. Pentru că exact de echitate (socialistă) are nevoie Hollywood-ul acum.

Nouă ne e dor de reflectoare. Dar acum, când privim înapoi, celebrele cuvinte „Lumină, motor, acțiune!” capătă o altă semnificație: lumini, motor, inacțiune!

Autor: Scenarist, Tudor Petruț (California-USA)
(Caricaturi originale generate pentru #MinutulDeHollywood cu Canva.)

Nota Redacției OR:
Tudor Petruț,
 actor și scenarist de film, regizor de teatru, autorul editorialelor Minutul De Hollywood care apar în presa de limba română din diaspora și pe paginile Romanians In Hollywood, scrie la Occidentul Românesc din anul 2011. Tudor Petruț este nepotul marelui actor Emanoil Petruț. A învățat la liceul de matematică-fizică Mihai Viteazul din București și a absolvit în 1990 Facultatea de Regie la Universitatea de Teatru și Film I. L. Caragiale din București. A regizat spectacole de teatru în capitală, la Constanța, Arad și Ploiești. A jucat în filme românești precum Misterul lui Herodot (1976), Femeia din Ursa Mare (1982), Secretul lui Nemesis (1985), Zâmbet de soare (1987), Păstrează-mă doar pentru tine (1987), Liceenii (1987), Extemporal la dirigenție (1987), precum și în serialul Tv Călătorie de neuitat (1994). A emigrat în Statele Unite în anii ’90. Tudor Petruț este cetățean american și are cu prima soție doi băieți, Alexandru și Ștefan. A divorțat și s-a recăsătorit cu Dana, americană cu origine română. Locuiește în Orange County, California, unde și-a luat o licență pedagogică și predă matematica la un liceu din Santa Ana. În America a scris scenarii de film de lung metraj, încercând să negocieze pentru producerea lor cu diverse case de producție americane. A regizat spectacolele de teatru Confesiunile unui copil catolic de E.B. Appell la Long Beach Playhouse și Doi domni din Verona la Magnolia Playhouse din Hollywood. A fost consultant la Columbia Pictures pentru realizarea filmului Bram Stoker’s Dracula. Ca actor, Tudor a fost protagonistul unei campanii publicitare pentru Discover Card, a apărut în câteva seriale de televiziune și filme, și este membru al breslei actorilor SAG-AFTRA și al Academiei de televiziune ATAS.