MINUTUL DE HOLLYWOOD cu Tudor Petruț – Hai să dăm mână cu mână (2)
MINUTUL DE HOLLYWOOD cu Tudor Petrut
Hai să dăm mână cu mână (2)
Producătorii care reprezintă marile studiouri prin asociația lor (AMPTP/Alliance of Motion Pictures and Television Production) au acceptat câteva doleanțe ale scenariștilor (WGA/Writers Guild of America) și actorilor din Hollywood (SAG-AFTRA/Screen Actors Guild) într-o încercare anostă de a-i aduce înapoi la masa negocierilor și a aplana conflictul de muncă. Propunerile nu au fost acceptate de către sindicaliști. Greva artiștilor a blocat majoritatea producțiilor de film și televiziune și a creat probleme financiare și sociale nu numai în lumea filmului ci și în economia locală. Într-o perioadă de refacere care părea ascendentă post-pandemie. Pentru că există o întreagă industrie în spatele aparatului de filmat, care în momentul de față este blocată și nu produce. În estimările economiștilor și edililor din zona Los Angeles, dacă greva ar continua până la sfârșitul lunii Octombrie, pagubele aduse economiei locale s-au putea ridica la 4 (patru) miliarde (mda, miliarde) de dolari. Plus impactul pe termen lung mai ales în producția de televiziune, cu grile de program fără material nou probabil până în sezonul de primăvară al anului viitor.
Și nu este vorba numai de remunerația artiștilor și plăți reziduale din distribuția de filme și seriale de televiziune. Sau de reticența platformelor de streaming, mai ales a giganților Netflix și Amazon de a majora baremurile pentru creatori. Discuția s-a extins – și va îngloba curând și alte domenii – și la impactul inteligenței artificiale. Există deja tehnologie prin care chipul oricărui actor poate fi adăugat oricărui corp. Se pot crea mase de actori de fundal. Cum am văzut în recentul ”Indiana Jones and the Dial of Destiny”, Harrison Ford se poate plimba prin timp de la un tinerel simpatic la un bătrânel aventuros prin efecte digitale.
Sub controlul unui programator isteț, versiuni avansate ale ChatGPT pot deja să scrie un scenariu. Și așa mai departe. Producătorii par a fi inclinați să adopte noile tehnologii cât mai repede. Artiștii se tem de viitorul lor, chiar dacă nu cel imediat. Între timp, un judecător a hotărât, într-un caz paralel, că drepturile de autor nu por fi acordate decât unei persoane și nu unui calculator. Inteligența artificială a devenit un element important în industria de divertisment și aportul noilor tehnologii va fi negociat în detaliu ca parte integrantă a noilor contracte de colaborare între artiști și producători.
Și pentru că e vorba de tehnologie și impactul noului potențial digital, SAG-AFTRA va aproba ca și contractul cu companiile din media interactive (creatorii jocurilor video) să fie anulat și re-negociat. Pentru ca actorii, cascadorii, actorii de fundal, muzicienii implicați în masiva industrie a jocurilor video să fie tratați la același nivel ca artiștii de film și televiziune. Se creează astfel o nouă formă de ”actorie” denumită performance capture. O prestare de servicii artistice care va fi folosită pentru prelucrare digitală ulterioară. Care va fi inclusă și în contractele de film și televiziune.
Din păcate ultimele indicații din partea breslelor nu sunt optimiste pentru că nici una din părți nu vrea, cel puțin zilele astea, să inițieze o nouă rundă de negocieri. Chiar dacă presiunea a crescut și mii de artiști, în frunte cu câteva mari vedete, au mărșăluit de la sediul Netflix până la intrarea în studiourile Paramount, eveniment prezentat copios în mass media. Dar care deocamdată nu i-a impresionat pe producători.
Nota Redacției OR:
Tudor Petruț, actor și scenarist de film, regizor de teatru, autorul editorialelor Minutul De Hollywood care apar în presa de limba română din diaspora și pe paginile Romanians In Hollywood, scrie la Occidentul Românesc din anul 2011. Tudor Petruț este nepotul marelui actor Emanoil Petruț. A învățat la liceul de matematică-fizică Mihai Viteazul din București și a absolvit în 1990 Facultatea de Regie la Universitatea de Teatru și Film I. L. Caragiale din București. A regizat spectacole de teatru în capitală, la Constanța, Arad și Ploiești. A jucat în filme românești precum Misterul lui Herodot (1976), Femeia din Ursa Mare (1982), Secretul lui Nemesis (1985), Zâmbet de soare (1987), Păstrează-mă doar pentru tine (1987), Liceenii (1987), Extemporal la dirigenție (1987), precum și în serialul Tv Călătorie de neuitat (1994). A emigrat în Statele Unite în anii ’90. Tudor Petruț este cetățean american și are cu prima soție doi băieți, Alexandru și Ștefan. A divorțat și s-a recăsătorit cu Dana, americană cu origine română. Locuiește în Orange County, California, unde și-a luat o licență pedagogică și predă matematica la un liceu din Santa Ana. În America a scris scenarii de film de lung metraj, încercând să negocieze pentru producerea lor cu diverse case de producție americane. A regizat spectacolele de teatru Confesiunile unui copil catolic de E.B. Appell la Long Beach Playhouse și Doi domni din Verona la Magnolia Playhouse din Hollywood. A fost consultant la Columbia Pictures pentru realizarea filmului Bram Stoker’s Dracula. Ca actor, Tudor a fost protagonistul unei campanii publicitare pentru Discover Card, a apărut în câteva seriale de televiziune și filme, și este membru al breslei actorilor SAG-AFTRA și al Academiei de televiziune ATAS.