MINUTUL DE HOLLYWOOD cu Tudor Petruț – Hai să dăm mână cu mână (4)
Ultimul episod din serialul hollywoodian „Greva” s-a rescris cu un happy end zilele trecute când a fost aprobat proiectul de contract între breasla scenariștilor (WGA/Writers Guild of America) și asociația producătorilor de film și televiziune (AMPTP/Alliance of Motion Pictures and Television Producers). Un imens pas înainte nu numai în conflictul de muncă cu artiștii din cetatea filmului dar și în perspectiva modernizării întregii industrii de divertisment.
Poate cel mai interesant aspect al noului contract este paragraful care stabilește inteligența artificială (în special ceea ce este redefinit ca generative artificial intelligence) ca potențială parte a procesului de creație. „Scenariștii au intrat în istorie” scrie Yahoo Entertainment.
„În ceea ce va deschide probabil calea pentru alte industrii, acordul propus afirmă că inteligența artificială nu poate să scrie sau să rescrie materiale, iar conținutul generat de IA nu poate submina recunoașterea unui scenarist. Materialele scriitorilor nu pot fi folosite pentru programarea IA (o preocupare majoră), iar scriitorii pot alege să utilizeze IA, însă nicio companie nu poate cere acest lucru” fără a compensa scenariștii. Se reafirmă astfel hotărârea unui judecător că se pot acorda drepturi de autor numai unui creator uman.
Bineînțeles că aspectele pecuniare au fost rezolvate. Scenariștii vor primi un mai mare procent din câștigurile reziduale din partea platformelor de streaming, ocazie cu care breslele vor avea acces la datele și statisticile acestor platforme (ceea ce până acum era imposibil), inclusiv numărul total de abonați și numărul de vizionări pentru fiecare film sau episod. Deci, dacă vizionați un film american pe Neflix la București, un scenarist fericit din Hollywood pune în bancă un țechin.
În vreme ce scenariștii sărbătoresc victoria și se întorc în birourile lor din studiouri, breasla actorilor (SAG-AFTRA/Screen Actors Guild) plănuiește cum să abordeze negocierile care vor începe săptămâna viitoare. Acordul WGA de a opri greva nu înseamnă că Hollywood a revenit la normal, ci că atenția s-a mutat către greva sindicatului actorilor, de departe mult mai puternic și mai influent. Bazându-se pe contractul cu scenariștii, negociatorii actori vor fi, așa cum declară, mult mai agresivi cu doleanțele lor. Dar cum toată lumea din uzina de vise a obosit de-atâta manifestație și mulți artiști trăiesc de pe-o zi pe alta s-ar putea ca negocierile să fie mult mai amiabile și ambele părți mai deschise la compromisuri. Episodul următor din serialul hollywoodian „Greva” se anunță a fi palpitant!
Nota Redacției OR:
Tudor Petruț, actor și scenarist de film, regizor de teatru, autorul editorialelor Minutul De Hollywood care apar în presa de limba română din diaspora și pe paginile Romanians In Hollywood, scrie la Occidentul Românesc din anul 2011. Tudor Petruț este nepotul marelui actor Emanoil Petruț. A învățat la liceul de matematică-fizică Mihai Viteazul din București și a absolvit în 1990 Facultatea de Regie la Universitatea de Teatru și Film I. L. Caragiale din București. A regizat spectacole de teatru în capitală, la Constanța, Arad și Ploiești. A jucat în filme românești precum Misterul lui Herodot (1976), Femeia din Ursa Mare (1982), Secretul lui Nemesis (1985), Zâmbet de soare (1987), Păstrează-mă doar pentru tine (1987), Liceenii (1987), Extemporal la dirigenție (1987), precum și în serialul Tv Călătorie de neuitat (1994). A emigrat în Statele Unite în anii ’90. Tudor Petruț este cetățean american și are cu prima soție doi băieți, Alexandru și Ștefan. A divorțat și s-a recăsătorit cu Dana, americană cu origine română. Locuiește în Orange County, California, unde și-a luat o licență pedagogică și predă matematica la un liceu din Santa Ana. În America a scris scenarii de film de lung metraj, încercând să negocieze pentru producerea lor cu diverse case de producție americane. A regizat spectacolele de teatru Confesiunile unui copil catolic de E.B. Appell la Long Beach Playhouse și Doi domni din Verona la Magnolia Playhouse din Hollywood. A fost consultant la Columbia Pictures pentru realizarea filmului Bram Stoker’s Dracula. Ca actor, Tudor a fost protagonistul unei campanii publicitare pentru Discover Card, a apărut în câteva seriale de televiziune și filme, și este membru al breslei actorilor SAG-AFTRA și al Academiei de televiziune ATAS.