„Dacă politichie nu e, nimic nu e!”, cu Tudor Petruț – Biden cuceritorul

157

L-am admirat cu mândrie pe președintele României Klaus Iohannis, cel care l-a dominat prin statură și prestanță pe omologul său american, cel mai notabil ales al poporului (după cum susțin trepădușii) din istorie, domnul Joe Biden. Cei doi șefi de stat au fost prezenți împreună în toate știrile televizate aproape două zile (ceea ce e foarte mult), din imaginile istorice ieșind în evidență domnul Iohannis și creând senzația că într-adevăr Statele Unite susțin irevocabil România. Prin extensie, așa cum a fost accentuat în luările de cuvânt, și Moldova.

Eroica vizită a președintelui Biden la Kiev a fost necesară tocmai acestui imperativ, de a asigura Ucraina și țările învecinate din Europa de Est de suportul NATO. Și de a demonstra Rusiei putiniste că Statele Unite vor continua să stea în calea expansiunii și dominației rusești prin orice mijloace. Discurs necesar pentru o populație europeană perpetuu temătoare de consecințele unui război prelungit care poate să degenereze într-o conflagrație mult mai periculoasă.

Pe de altă parte, întreaga coregrafie politică a vizitei în Europa a unchiului Joe face parte din noua tactică a Casei Albe de a testa apele unei posibile candidaturi a deținătorului funcției supreme în stat pentru un nou mandat. Urmare a unor săptămâni de scandaluri domestice, a scăderii în popularitate și a unor comentarii din interiorul partidului democrat împotriva nominalizării actualului președinte, consilierii prezidențiali au creat o necesară deviere care să domine sentimentul public, atenuând impactul recentelor gafe ale executivului.

Imediat după vizita de la Kiev, popularitatea în sondaje a președintelui a crescut cu câteva procente peste noapte. Dovedind că tactica a funcționat. Numai că în vreme ce Joe Biden se plimba la braț cu fratele lui ucrainean Volodîmîr Zelenski, un cătun de prin statul Ohio era poluat chimic în urma unui imens accident feroviar, fără ca administrația de la Washington să aibă o intervenție imediată și efectivă. Așa că și-a făcut apariția cu ajutoare și o vorbă de duh candidatul la președinție Donald Trump, la rându-i profitând de ocazie ca să atragă atenția publică.

Vizita monumentală a lui Biden cuceritorul a fost, până la urmă, jumătate gest prezidențial remarcabil, jumătate campanie electorală cu discursuri fulminante mediatizate obsesiv de mass-media americane. Pentru ucraineni, Biden cuceritorul a fost darnic, de milioane de dolari darnic. Pentru europeni, Biden cuceritorul a fost convingător. Pentru americani, Biden cuceritorul – cu toată ascensiunea în sondaje – n-a reușit să fie concludent.

În cel mai recent studiu, numai 48% dintre respondenți sunt de acord cu politica de susținere (în primul rând financiară) a Ucrainei. Pentru prima oară într-un an când mai puțin de jumătate dintre americani sprijină implicarea necondiționată a Statelor Unite și NATO în război. Ceea ce înseamnă că politica externă americană în relația cu Europa de Est și Ucraina a devenit, în doar câteva zile, un subiect acerb și acid în campania electorală prezidențială.

Autor: Tudor Petruț (California-USA)
Nota redacției:

Tudor Petruț, actor și scenarist de film, regizor de teatru, autorul editorialelor Minutul De Hollywood care apar în presa de limba română din diaspora și pe paginile Romanians In Hollywood, scrie la Occidentul Românesc din anul 2011. Tudor Petruț este nepotul marelui actor Emanoil Petruț. A învățat la liceul de matematică-fizică Mihai Viteazul din București și a absolvit în 1990 Facultatea de Regie la Universitatea de Teatru și Film I. L. Caragiale din București. A regizat spectacole de teatru în capitală, la Constanța, Arad și Ploiești. A jucat în filme românești precum Misterul lui Herodot (1976), Femeia din Ursa Mare (1982), Secretul lui Nemesis (1985), Zâmbet de soare (1987), Păstreză-mă doar pentru tine (1987), Liceenii (1987), Extemporal la dirigenție (1987), precum și în serialul Tv Călătorie de neuitat (1994). A emigrat în Statele Unite în anii ’90. Tudor Petruț este cetățean american și are cu prima soție doi băieți, Alexandru și Ștefan. A divorțat și s-a recăsătorit cu Dana, americană cu origine română. Locuiește în Orange County, California, unde și-a luat o licență pedagogică și predă matematica la un liceu din Santa Ana. În America a scris scenarii de film de lung metraj, încercând să negocieze pentru producerea lor cu diverse case de producție americane. A regizat spectacolele de teatru Confesiunile unui copil catolic de E.B. Appell la Long Beach Playhouse și Doi domni din Verona la Magnolia Playhouse din Hollywood. A fost consultant la Columbia Pictures pentru realizarea filmului Bram Stoker’s Dracula. Ca actor, Tudor a fost protagonistul unei campanii publicitare pentru Discover Card, a apărut în căteva seriale de televiziune și filme, și este membru al breslei actorilor SAG-AFTRA și al Academiei de televiziune ATAS.