Cultura nu intră niciodată în vacanţă

Lanto Communication continuă seria verilor magice la Ateneul Român, cu ediția a VIII-a a Festivalului Internațional „Vară Magică”, ce se va desfășura în perioada 10 iulie – 21 august 2019. Anul acesta evenimentul este dedicat împlinirii a 560 de ani de atestare documentară a orașului București și a 360 de ani de când acesta a devenit capitală a Țării Românești, desfășurându-se sub egida „București 560”.

Oltea Şerban-Pârâu, un interviu cu Dorin Ioniţă, director general Lanto Communication

Stăm de vorbă cu domnul Dorin Ioniţă, care a devenit un nume marcant al vieţii muzicale româneşti în ultimii 10 ani. De ce spun asta? Pentru că deşi provine dintr-o altă profesie, fiind doar un mare meloman, el şi-a legat numele, în ultimul deceniu de o serie impresionantă de evenimente muzicale organizate la Bucureşti. Au fost întâi concertele de Crăciun şi de Paşti, iar de 8 ani, festivalul internaţional „Vara Magică”. Acest festival a început cu foarte multă încredere în viitor, iar acum este un mare festival internaţional care oferă bucureştenilor în lunile iulie şi august posibilitatea de a-şi continua drumurile săptămânale către Ateneul Român sau de a le începe doar în această perioadă estivală. Domnule Dorin Ioniţă povestiţi-ne puţin despre istoricul acestui festival? Cum a ajuns el de la forma iniţială la evenimentul major care este în 2019?

În primul rând aş spune nu numai pentru bucureşteni, ci şi pentru cei care vizitează Bucureştiul şi, din fericire, în ultimii ani, există şi din oraşele apropiate de capitală (şi am exemple concrete din Giurgiu sau Ploieşti), oameni care îşi iau abonament şi vin la festival. Vorbeaţi de istoric… A început timid şi a început dintr-o necesitate. Vara nu se întâmpla nimic de acest gen în Bucureşti. Nu toată lumea pleacă în vacanţă şi iar cultura nu intră niciodată în vacanţă. Avem nevoie de cultură, avem nevoie de destindere, avem nevoie de relaxare, iar acest festival mi s-a părut că este o necesitate şi că este foarte potrivit pentru noi, pentru bucureşteni. Era foarte mare nevoie de această îmbinare între destindere şi un mediu cultural de înaltă ţinută.

De ce aţi ales Ateneul Român ca loc de desfăşurare al acestui eveniment?

Ateneul Român este clădirea emblematică, clădirea simbolică a culturii româneşti. Şi nu este vorba numai de arhitectură dar şi de ce s-a întâmplat acolo încă de la începuturi, de destinaţia acestei clădiri, de simbolistica pe care o sugerează fresca din interior… Eu simt o energie pozitivă degajată de acest monument care este clădirea simbol a Bucureştiului şi cred că nu numai eu o simt.

La prima ediţie au fost majoritare concertele camerale, alternate cu concertele simfonice ale Orchestrelor Române de Tineret. Acum avem foarte multe concerte simfonice. Cum s-a ajuns la această formulă?

Am ajuns aici de la dragostea pe care o port acelui proiect pe care l-a iniţiat prietenul meu Marin Cazacu, Orchestrele Naţionale de Tineret ale României. Eu am crezut în proiectul lui, mi s-a părut formidabil, binevenit, educativ şi cultural în acelaşi timp. Ne-am gândit să punem nu în concurenţă, ci în context, şi alte orchestre de tineret din Europa. Tinerii noştri, şi nu numai tinerii noştri, ci şi publicul, trebuie să vadă unde ne poziţionăm în Europa din acest punct de vedere. Am pus în context aceste orchestre de tineret, dar pe lângă tineri aveam nevoie în program şi de artişti consacraţi, de la care tinerii să aibă de învăţat. Sigur, nu a pornit uşor. Primul concert, îmi amintesc, cu o oarecare nostalgie, a fost cu Mihaela Martin şi Frans Helmerson, două nume mari. Atunci am avut în sală 70 de spectatori cu invitaţi cu tot. Toată lumea îmi spunea că sunt nebun, cum adică „concert de vară”. Era absolut nou. Puţini au fost cei care au crezut în proiectul acesta. Eu m-am încăpăţânat şi am continuat, iar în 2018, anul trecut, cele 12 concerte din Vara Magică au fost sold-out.

Citește continuarea interviului realizat de Oltea Şerban-Pârâu, aici.

Despre Lanto Communication

Lanto Communication a apărut acum aproape un deceniu. Încă de la început, inițiatorul său şi-a propus ca unic scop să arate lumii că România, prin tinerii ei, a păstrat intactă sclipirea diamantină a geniului muzical al locuitorilor acestor locuri străvechi.

Istoric în cifre

  • Peste 100 de concerte organizate încă din decembrie 2011
  • Evenimentele muzicale au totalizat peste 200 de ore de interpretare
  • Spectatorilor le-au fost oferite peste 440 de lucrări clasice
  • Mai mult de 6.000 de instrumentiști au făcut parte din orchestrele și ansamblurile participante la concertele organizate de Lanto
  • Peste 150 de soliști au urcat pe scenă, printre aceștia numărându-se mari nume ale muzicii clasice mondiale, precum Elisabeth Leonskaja, Elena Bashkirova Barenboim, Peter Sadlo, Alexandru Tomescu, Cristoph Sietzen, Emmanuel Sejourne, Bogdan Băcanu, Emiko Uchiyama, Vladi Petrov, Liviu Prunaru, Valentina Sviatlovskaia, Marin Cazacu, Ștefan Cazacu, Gabriel Croitoru, Maruxa Llorente, Florin Niculescu, Mihaela Ursuleasa, etc.
  • Peste 60.000 de spectatori s-au bucurat de calitatea și rafinamentul muzicii clasice.

”Credem în responsabilitatea fiecăruia față de un viitor mai bun, iar noi prin Lanto Communication ne dorim, cu asumare, să promovăm arta și cultura autohtonă, susținând generația tinerilor artiști, dar și oferind publicului șansa de a descoperi valorile momentului. Pentru că arta, dincolo de orice, înseamnă un parteneriat ce aduce un plus de valoare tuturor celor care intră în contact cu ea. Păstrându-ne modestia, suntem fericiți să vedem cum, de-a lungul a nouă ani de activitate, Lanto Communication a consolidat parteneriate de succes cu mediul de afaceri și a dobândit notorietate la nivel european prin seria de spectacole Anotimpurile Magice.”
Dorin Ioniță – Director General Lanto Communication

Citește și