Al Jazeera va intra ȋn 60 milioane de case americane

Televiziunea arabă Al-Jazeera, sponsorizată de guvernul din Qatar, va avea acces la 60 milioane de gospodării din SUA, după ce a cumpărat reţeaua media Current TV, la ȋnceputul lunii ianuarie 2013. Fostul vicepreşedinte american Al Gore, unul dintre fondatorii reţelei Current TV, deţinea 20% din acţiuni, pentru care a ȋncasat suma de 100 milioane de dolari.

Televiziunea arabă este cunoscută ȋn SUA, ȋn principal, datorită tonului anti-american folosit în timpul războiului din Irak, cu un deceniu în urmă. Ştirea ca Al-Jazeera va deveni un important canal de cablu din SUA, care va concura cu CNN, a stârnit un val de reacţii din partea experţilor: „Părerea mea este că atunci când oamenii aud despre Al-Jazeera, aceştia nu vor fi atenţi la calitatea știrii sau corespondenței”, a declarat pentru CNN analistul Stuart Fischoff, un profesor pensionar de la Universitatea de Stat din Los Angeles, California. „Ei vor auzi doar Qatar, și vor spune că este o țară arabă, plină de teroriști și, prin urmare, este părtinitoare în prezentarea știrilor”, a mai spus profesorul.

Fostul corespondent al Casei Albe, Bibb Porter de la MEDIATECH Capital Partners din New York, a declarat pentru mass-media că Al-Jazeera a plătit 500 milioane dolari pentru a achiziționa Current TV: „Eu cred că prețul asumat de 500 milioane dolari este absurd pentru ceea ce au primit”, a spus Bibb.
Apariția Al-Jazeera pe o rețea de cablu majoră din SUA, a înviat dezbaterea despre acuzațiile anti-americane din trecut şi despre videoclipurile cu Osama bin Laden sau cu metodele artizanale de fabricare a bombelor, prezentate de televiziunea arabă. Unii experţi consideră că Al-Jazeera va ȋncerca să prezinte buletine de știri care se pliază pe standardele americane. Antipatia faţă de rețeaua arabă s-a disipat în mod semnificativ ȋn SUA, deși nu în totalitate, spun analiștii. „Acesta (n.r. televiziunea) a fost, evident, demonizată de către politicienii noștri pentru aproape un deceniu,” a precizat Rory O’Connor, un fost producător CBS News și un expert în mass-media. El a remarcat modul în care un cameraman Al-Jazeera a fost reținut timp de șase ani la lagărul de prizonieri US Navy de la Guantanamo Bay, Cuba. Dar Al-Jazeera difuzează curent în limba engleză programe de calitate, fără părtinirea invocată de politicieni americani, a spus O’Connor, autorul blog-ului roryoconnor.org, care contestă opinia conservatorilor că Al-Jazeera ar fi o ” rețea de teroare și propagandă”.
Alți analiști, spun că Al-Jazeera continuă să difuzeze şi acum emisiuni cu conţinut anti-american. „Cu siguranță vor fi atenți la început şi vor încerca să dovedească faptul că sunt un canal profesionist şi obiectiv”, a declarat Yigal Carmon, preşedintele Media Research Institute pentru Orientul Mijlociu, care a adunat mai multe clipuri video difuzate de Al-Jazeera în ultimii ani, cu mesaj anti-american.
Carmon este un fost consilier antitero, șef de cabinet al premierului israelian Yitzhak Rabin. „E mult mai puțin anti-american decât în ​​trecut, și ceea ce difuzează ȋn limba engleză este o versiune soft a emisiunilor ȋn limba arabă. Dar aceasta este televiziunea guvernului din Qatar şi vorbeşte despre viziunea guvernului din Qatar; este o televiziune politică” , a spus Carmon, care a folosit cuvinte dure pentru a descrie guvernul din Qatar: „Qatar, la urma urmei, este o dictatură, și într-o dictatură, ei folosesc mass-media ca pe un braț al politicii externe, fie că este vorba de politică arabă, musulmană sau internațională”, a mai spus Carmon.

Decizia guvernului din Qatar de a introduce Al-Jazeera în 60 % dintre casele din SUA care recepţionează televiziunea prin cablu, este o manevră politică provocatoare, dar și o strategie de afaceri, fiind o rețea sponsorizată de guvern, mai spun experții. „Vedeți natura neobișnuită sau ciudățenia esențială, că un fost vice-președinte al Statelor Unite vinde rețeaua sa unui guvern străin?” a declarat expertul mass-media Howard Kurtz, gazda programului săptămânal CNN „Surse de încredere”.

Al-Jazeera a fost întotdeauna privită ca un factor de risc şi o vanitate a unui emir bogat. Qatar este o ţară din lumea a treia, care are o mare rezervă de petrol şi gaze și produce miliarde de dolari pentru profilul personal al emirului. Este vorba despre o televiziune care se ocupă de imaginea publică a emirului şi ȋncearcă să manipuleze occidentul, prezentându-l ȋntr-o lumină favorabilă pe dictator. Al-Jazeera subliniază mereu faptul că emirul sponsorizează evenimente sportive ȋn Qatar și în Europa, au spus experții. „Al-Jazeera încearcă de ani de zile să intre ȋn casele americane și până acum nu a reușit”, a mai declarat Brian Stelter de la New York Times pentru CNN.

Purtătorii de cuvânt ai Al-Jazeera nu au putut fi contactaţi de CNN pentru a raspunde acestor acuzaţii. Pe website-ul televiziunii arabe apare ȋnsă un mesaj, referitor la difuzarea programelor Al-Jazeera ȋn SUA: „La cinci ani de la lansarea Al Jazeera English (AJE) canalul este disponibil numai în câteva orașe din SUA: New York, NY; Washington DC; Burlington, VT; Toledo, OH, și Bristol, RI. Ştim că americanii doresc să ne vadă, deoarece 80.000 de oameni au trimis deja cereri furnizorilor lor de televiziune. Dar avem nevoie de tine pentru a menţine presiunea asupra operatorilor de transport prin cablu / satelit, pentru a cere difuzarea AJE. Avem 70 de birouri în întreaga lume, mai mult de 1.000 de angajaţi de 50 de naționalități; avem una dintre cele mai diverse structuri etnice din lume ȋn redacțiile noastre. AJE este difuzat la cel puțin 250 de milioane de gospodării din 120 de ţări.” Al-Jazeera ȋşi motivează extinderea ȋn SUA prin faptul că „aproape 40 la sută din audienţa online a Al-Jazeera English (serviciul ȋn limba engleză) provine din Statele Unite, deci telespectatorii americani au demonstrat clar că apreciază informaţia furnizată.” O opinie similară a fost exprimată de jurnalistul Alan Colmes, pe pagina web Liberaland: „ Se numește diversitate de opinii, ca să nu mai vorbim de faptul că e o piață liberă și alegerea aparţine consumatorului. În cazul în care Al-Jazeera nu va reuși să atragă o masă critică de spectatori, companiile de cablu vor fi justificate să o elimine. Al-Jazeera aduce o altă nuanță ȋn relatarea ştirilor internaționale, care lipseşte de pe alte rețele americane, pentru că are mai mulți corespondenți străini și mai multe birouri peste mări, decât multe posturi din Vest. Pentru acoperirea „primăverii arabe” Al Jazeera a câștigat un premiu George Foster Peabody”, a spus Alan.

Dealtfel, Al-Jazeera nu este un fenomen izolat. Postul China CCTV, sponsorizat de guvernul chinez, s-a aventurat în SUA anul trecut: „Chinezii au o acoperire similară a pieței mass-media din SUA, aşa cum ȋncearcă Al-Jazeera acum”, a spus Bibb Porter. „Aceste posturi sunt folosite ca o variantă modernă de diplomație, nu sunt canale de propagandă, deoarece abordarea lor este foarte grijulie. SUA ştie că este vorba tot despre China, iar acolo unii oameni mor de foame”, a mai precizat Bibb Porter. Bibb se întreabă de ce Al-Jazeera ar intenționa să producă 60% din conținutul său în Statele Unite, așa cum declară, deşi postul arab s-a făcut cunoscut datorită acoperirii sale din Orientul Mijlociu, în special în timpul revoluțiilor arabe din primăvara anului trecut?

Cert este că Al-Jazeera va găsi un segment de public ȋn SUA, dar va intra pe o piață tumultoasă şi fragmentată, cu multe programe de ştiri, iar ratingul său nu va fi de milioane de telespectatori, ci, probabil, de câteva sute de mii, au mai declarat analiştii. Accesul la 60 de milioane de case din SUA nu garantează că oamenii vor urmări programul, au mai declarat analiştii. Buletinele de știri internaționale sunt un segment care se vinde greu. ” Nu există o piață americană prea mare, avidă de știri internaționale”, a declarat Howard Kurtz de la CNN. Surse: CNN; Al Jazeera; Liberaland

Simona Botezan – Washington D.C.

Citește și